Innowacja „Być jak Ignacy”

 

ROK 2023/2024

 

W tym roku szkolnym innowację „Być jak Ignacy” realizuje klasa 5a pod opieką pani dr Anny Michty i pani mgr Magdaleny Karcz.
Klasy 1a i 1b będą realizowały innowację częściowo w ramach zajęć rozwijających.

IX edycja programu „Być jak Ignacy” poświęcona jest wodzie!

 

Drugie zajęcia z projektu „Być jak Ignacy” odbyły się 19.11.2024 roku. Uczestniczyło w nich 10 uczniów klasy 5a. Uczniowie najpierw badali wpływ ciśnienia atmosferycznego na wielkość strumienia wypływającego z dziurki zrobionej w butelce. Następnie badali zależność ciśnienia hydrostatycznego od wzrostu wysokości słupa cieczy. Najbardziej kreatywność uczniów pobudziło zadanie z naczyniami połączonymi. Otrzymali dwa naczynia z wodą, zestaw rurek i strzykawek oraz zadanie żeby zrobić tak, aby woda sama przelała się z naczynia z większą ilości wody do naczynia z mniejszą ilością wody. Wszyscy bili brawo, jak wpadli na odpowiedni pomysł i udało im się to zadanie wykonać. Klasa, co prawda pływała w wodzie, ale dzieci były zachwycone. Chłopaki z zapałem próbowali ścisnąć wodę w napełnionej nią strykawce. Przekonali się, że powietrze i woda mają różne właściwości, że cieczy nie da się tak łatwo ścisnąć. Uczniowie intuicyjnie wiedzieli, że ściskając butelkę strumień wypływającej wody będzie większy, więc doskonale przewidzieli, że podczas naciskania tłoka strzykawki i wylewania wody przez piłeczkę pingpongową woda będzie wyciekać ze wszystkich otworów z jednakową siłą. Sprawdzali również siłę wyporu tzn. kiedy nurek jako ciało będzie pływało, kiedy będzie się topiło. Dobierali odpowiednią wagę nurka (musieli dokładać lub odejmować plastelinę) tak aby siła wyporu i siła ciężkości były sobie równe. Fajną zabawę mieli przy sprawdzaniu, jak zmienia się wyporność ciała w zależności od ciśnienia (wrzucili nurka do plastikowej butelki z wodą i odpowiednio ją ściskając nurek płynął w górę lub w dół).



Uczniowie klasy 5a przystąpili do projektu „Być jak Ignacy” i utworzyli koło naukowe pod nazwą „Młodzi naukowcy” Pierwsze zajęcia prowadzone metodą mini-projektu odbyły się 29.10.2024. Na tych zajęciach uczniowie uświadomili sobie fakt, jak ważną rolę pełni woda w codziennym życiu człowieka. Wykonali szereg prostych eksperymentów dzięki którym odkryli, w jakich stanach skupienia znajduje się woda, jakim ulega przemianom, w jaki sposób zbudowane są stany skupienia wody. Przyjrzeli się dokładnie zjawiskom fizycznym takim jak parowanie i skraplanie oraz topnienie i zamarzanie. Wykorzystali zaobserwowane zjawiska do otrzymania chmury. Dowiedzieli się w jakich warunkach powstają opady. Mieli do dyspozycji instrukcje do przeprowadzenia wszystkich eksperymentów oraz potrzebne materiały i pomoc nauczycieli. Rozwijali myślenie naukowe oraz umiejętność formułowania wniosków opartych na obserwacjach doświadczeń wykonywanych w grupach. Mieli okazję do sprawdzenia swojej wiedzy układając rozsypankę wyrazową dotyczącą stanów skupienia, obiegu wody w przyrodzie i przemian fazowych wody. Przy okazji tych zajęć dowiedzieli się, że blisko trzy czwarte powierzchni ziemi pokrywa woda. Przyswoili różne informacje np. o tym, ile litrów wody zużywamy robiąc pranie czy gasząc pożary. Zbudowali swoje molekuły wody, które wykorzystali do zaprezentowania jej różnych stanów skupienia. Zdjęcia wykonane za pomocą aparatu i oświetlenia zakupionego w ramach projektu „Laboratoria przyszłości”.

 

 

 

 

 


ROK 2023/2024

W TYM ROKU BĘDZIEMY ZGŁĘBIAĆ ZAGADNIENIA ZWIĄZANE Z ENERGIĄ!

W marcu uczyliśmy się o energii atomowej, budowaliśmy model atomu, dowiedzieliśmy się jak wytwarza się energię z atomu i jakie są jej zalety i wady.

W lutym uczyliśmy się o energii z biomasy. Tworzyliśmy warzywno – owocowe kompozycje i rozpoczęliśmy eksperyment z fermentacją, efektem której będzie wydzielanie się biogazu.

 

W lutym nasi Mali Odkrywcy poznawali dwa nowe źródła energii – energię geotermalną oraz energię z biomasy. W tym celu odbyliśmy małą „Podróż do wnętrza Ziemi” wykonując modele kuli ziemskiej z plasteliny. Ustalaliśmy, jakie są sposoby i źródła pozyskiwania energii geotermalnej oraz jakie korzyści i minusy technologii geotermalnej.

 

Również w grudniu uczyliśmy się, jak można wykorzystywać energię wiatru. Dowiedzieliśmy się jak zbudowana jest turbina wiatrowa i sami budowaliśmy prosty model turbiny. Zbudowaliśmy także turbinę, którą zawiera akumulator zasilany prawdziwą energią wiatru. Naładowany akumulator przekształciliśmy w samochodzik, który poruszał się! Stworzyliśmy książeczki na temat energii wiatru i dowiedzieliśmy się, że potrzeba bardzo wiele turbin wiatrowych, żeby zastąpić jedną elektrownię tradycyjną.

W grudniu Mali Odkrywcy poznawali odnawialne i nieodnawialne źródła energii. Uczyliśmy się je odróżniać, a także wskazywać ich zalety i wady. Próbowaliśmy sami wymyślić z czego ludzie mogą czerpać energię w przyszłości.

 

Nasze Koło Małych Odkrywców poznawało na początek razem z Ignacym wielką siłę pary wodnej i to jak jej zastosowanie zrewolucjonizowało przemysł. Dowiedzieliśmy się, że para wodna może wprawiać w ruch potężne maszyny. Sami wykonaliśmy prosty model maszyny parowej z puszki i badaliśmy, w jaki sposób taki silnik parowy można szybko schłodzić.

 


Z radością informujemy, że w tym roku nasza szkoła biorąc udział w programie Być jak Ignacy odniosła ogromny sukces i otrzymała tytuł „Naukowej Szkoły Ignacego”👏👏👏👏😘😘 Jest to ogromne wyróżnienie i sukces na skalę ogólnopolski biorąc pod uwagę fakt, że ilość zgłoszonych prac była bardzo duża( w poprzedniej edycji udział wzięło ponad 3000 kół)!!!!! Nasze Koło przez cały szkolny rok musiało wykonać szereg zadań, w tym pracę konkursową, która została wysoko oceniona przez Kapitułę konkursową. Sukces zawdzięczamy naszym uczniom z Koła Małych Odkrywców i ich opiekunkom!

 

 W maju wykonaliśmy naszą pracę konkursową na temat wzroku i złudzeń optycznych – wykonaliśmy interaktywną  ścieżkę sensoryczną i nakręciliśmy filmik ją prezentujący 🙂

Kwiecień upłynął nam na obserwacjach obrazów. A konkretniej na złudzeniach optycznych. Dowiedzieliśmy się, że nasze oko odbiera obrazy pomniejszone  i odwrócone, a dopiero mózg przetwarza je i koryguje. Ludzie jednak odmiennie postrzegają otaczająca nas rzeczywistość – kobiety na przykład na ogół rozróżniają więcej kolorów, noworodki dostrzegają tylko biel i czerń. Jeszcze inaczej widzą świat zwierzęta ( np. jeże w kolorach szarości, pies w odcieniach niebieskiego  i żółtego, a ptaki za to widzą fale ultrafioletowe).  Nasz mózg też czasami błędnie interpretuje rzeczywistość, stąd powstają wspomniane złudzenia optyczne!

W marcu zgłębialiśmy zagadnienia z wiązane z komunikacja międzyludzką.
Uczyliśmy się prostych zwrotów w języku migowym a nawet wierszyka o ślimaku! Dowiedzieliśmy się, że na świecie istnieje ponad 200 odmian języka migowego! Czasem nawet w obrębie jednego kraju istnieją jego lokalne odmiany. Uczyliśmy się też czytać za pomocą Braille’a.

W lutym poznaliśmy różne siły, które otaczają nas na co dzień – grawitację, siłę odśrodkową, siłę tarcia oraz nagrywaliśmy filmy ukazujące, jak może wyglądać stan nieważkości.

W styczniu nasi mali odkrywcy poznali kolejnych niezwykłych Polaków – Henryka Zygalskiego, Jerzego Różyckiego i Mariana Rejewskiego. Byli to wybitni matematycy i kryptolodzy, którzy złamali szyfr niemieckiej maszyny szyrfującej Enigmy. Podążając ich śladami łamaliśmy rozmaite szyfry – obrazkowe, Cezara, Polibiusza. Rozwiązywalismy zagadki słowne, krzyżówki, diagramy, zagadki obrazkowe i wiadomości napisane alfabetem Morse’a. Na koniec każdy uczestnik otrzymał naklejkę „Eksperta szyfrów”. Gratulujemy!

 

 

 

 

9 grudnia klasy drugie wzięły udział w specjalnej lekcji pokazowej zorganizowanej w ramach innowacji „Być jak Ignacy” pod czujnym okiem specjalisty nauk chemicznych – dr Anny Michty.
Podczas tych zajęć uczniowie mogli zaobserwować różne skutki reakcji chemicznych. Przebiegu jednych towarzyszyło wydzielanie się ciepła i światła, innym – wytwarzanie tlenu lub zmiana barwy substancji. Dowiedzieliśmy się, co to są wskaźniki i jak mogą zmieniać się w zależności od środowiska. To była bardzo ciekawa lekcja!!!

 

 

 

Nasi Mali Odkrywcy poznali w listopadzie kolejnego ważnego naukowca – Stefana Drzewieckiego. Chociaż jest mało znany wśród ludzi, to jego zasługi są ogromne – wynalazł pierwszy okręt podwodny o napędzie elektrycznym, opracował kilometromierz dla pojazdów konnych  i pociągów. Jako pierwszy zastosował peryskop w łodzi podwodnej i dzięki niemu istnieje demograf! Inspirowani  jego odkryciami badaliśmy właściwości wody i jej wyporność. Sprawdzaliśmy dlaczego niektóre przedmioty toną, a inne nie. Badaliśmy za pomocą balonowego napędu, jak przemieszcza się łódź podwodna i wykonaliśmy eksperyment  „Nurek Kartezjusza”.

Za nami już pierwsze dwie lekcje, podczas których rozmawialiśmy o pierwiastkach, dowiedzieliśmy się jak zbudowane są atomy i sami budowaliśmy atomy helu, litu i berylu. Poznaliśmy parę faktów z życia M. Curie- Skłodowskiej oraz przeprowadzaliśmy proste eksperymenty  –  napełnialiśmy balon CO2 oraz rozdzielaliśmy mieszaniny za pomocą chromatografii.

 

 

Accessibility