Innowacja „Być jak Ignacy”

 

W ramach Koła Małych Odkrywców klasy drugie biorą udział w innowacji pedagogicznej „Być jak Ignacy”.

 

 

 

Z radością informujemy, że w tym roku nasza szkoła biorąc udział w programie Być jak Ignacy odniosła ogromny sukces i otrzymała tytuł „Naukowej Szkoły Ignacego”👏👏👏👏😘😘 Jest to ogromne wyróżnienie i sukces na skalę ogólnopolski biorąc pod uwagę fakt, że ilość zgłoszonych prac była bardzo duża( w poprzedniej edycji udział wzięło ponad 3000 kół)!!!!! Nasze Koło przez cały szkolny rok musiało wykonać szereg zadań, w tym pracę konkursową, która została wysoko oceniona przez Kapitułę konkursową. Sukces zawdzięczamy naszym uczniom z Koła Małych Odkrywców i ich opiekunkom!

 

 W maju wykonaliśmy naszą pracę konkursową na temat wzroku i złudzeń optycznych – wykonaliśmy interaktywną  ścieżkę sensoryczną i nakręciliśmy filmik ją prezentujący 🙂

Kwiecień upłynął nam na obserwacjach obrazów. A konkretniej na złudzeniach optycznych. Dowiedzieliśmy się, że nasze oko odbiera obrazy pomniejszone  i odwrócone, a dopiero mózg przetwarza je i koryguje. Ludzie jednak odmiennie postrzegają otaczająca nas rzeczywistość – kobiety na przykład na ogół rozróżniają więcej kolorów, noworodki dostrzegają tylko biel i czerń. Jeszcze inaczej widzą świat zwierzęta ( np. jeże w kolorach szarości, pies w odcieniach niebieskiego  i żółtego, a ptaki za to widzą fale ultrafioletowe).  Nasz mózg też czasami błędnie interpretuje rzeczywistość, stąd powstają wspomniane złudzenia optyczne!

W marcu zgłębialiśmy zagadnienia z wiązane z komunikacja międzyludzką.
Uczyliśmy się prostych zwrotów w języku migowym a nawet wierszyka o ślimaku! Dowiedzieliśmy się, że na świecie istnieje ponad 200 odmian języka migowego! Czasem nawet w obrębie jednego kraju istnieją jego lokalne odmiany. Uczyliśmy się też czytać za pomocą Braille’a.

W lutym poznaliśmy różne siły, które otaczają nas na co dzień – grawitację, siłę odśrodkową, siłę tarcia oraz nagrywaliśmy filmy ukazujące, jak może wyglądać stan nieważkości.

W styczniu nasi mali odkrywcy poznali kolejnych niezwykłych Polaków – Henryka Zygalskiego, Jerzego Różyckiego i Mariana Rejewskiego. Byli to wybitni matematycy i kryptolodzy, którzy złamali szyfr niemieckiej maszyny szyrfującej Enigmy. Podążając ich śladami łamaliśmy rozmaite szyfry – obrazkowe, Cezara, Polibiusza. Rozwiązywalismy zagadki słowne, krzyżówki, diagramy, zagadki obrazkowe i wiadomości napisane alfabetem Morse’a. Na koniec każdy uczestnik otrzymał naklejkę „Eksperta szyfrów”. Gratulujemy!

 

 

 

 

9 grudnia klasy drugie wzięły udział w specjalnej lekcji pokazowej zorganizowanej w ramach innowacji „Być jak Ignacy” pod czujnym okiem specjalisty nauk chemicznych – dr Anny Michty.
Podczas tych zajęć uczniowie mogli zaobserwować różne skutki reakcji chemicznych. Przebiegu jednych towarzyszyło wydzielanie się ciepła i światła, innym – wytwarzanie tlenu lub zmiana barwy substancji. Dowiedzieliśmy się, co to są wskaźniki i jak mogą zmieniać się w zależności od środowiska. To była bardzo ciekawa lekcja!!!

 

 

 

Nasi Mali Odkrywcy poznali w listopadzie kolejnego ważnego naukowca – Stefana Drzewieckiego. Chociaż jest mało znany wśród ludzi, to jego zasługi są ogromne – wynalazł pierwszy okręt podwodny o napędzie elektrycznym, opracował kilometromierz dla pojazdów konnych  i pociągów. Jako pierwszy zastosował peryskop w łodzi podwodnej i dzięki niemu istnieje demograf! Inspirowani  jego odkryciami badaliśmy właściwości wody i jej wyporność. Sprawdzaliśmy dlaczego niektóre przedmioty toną, a inne nie. Badaliśmy za pomocą balonowego napędu, jak przemieszcza się łódź podwodna i wykonaliśmy eksperyment  „Nurek Kartezjusza”.

Za nami już pierwsze dwie lekcje, podczas których rozmawialiśmy o pierwiastkach, dowiedzieliśmy się jak zbudowane są atomy i sami budowaliśmy atomy helu, litu i berylu. Poznaliśmy parę faktów z życia M. Curie- Skłodowskiej oraz przeprowadzaliśmy proste eksperymenty  –  napełnialiśmy balon CO2 oraz rozdzielaliśmy mieszaniny za pomocą chromatografii.

 

 

Accessibility