ROK 2023/2024
W tym roku szkolnym innowację „Być jak Ignacy” realizuje klasa 5a pod opieką pani dr Anny Michty i pani mgr Magdaleny Karcz.
Klasy 1a i 1b będą realizowały innowację częściowo w ramach zajęć rozwijających.
IX edycja programu „Być jak Ignacy” poświęcona jest wodzie!
Uczniowie klasy 5a przystąpili do projektu „Być jak Ignacy” i utworzyli koło naukowe pod nazwą „Młodzi naukowcy” Pierwsze zajęcia prowadzone metodą mini-projektu odbyły się 29.10.2024. Na tych zajęciach uczniowie uświadomili sobie fakt, jak ważną rolę pełni woda w codziennym życiu człowieka. Wykonali szereg prostych eksperymentów dzięki którym odkryli, w jakich stanach skupienia znajduje się woda, jakim ulega przemianom, w jaki sposób zbudowane są stany skupienia wody. Przyjrzeli się dokładnie zjawiskom fizycznym takim jak parowanie i skraplanie oraz topnienie i zamarzanie. Wykorzystali zaobserwowane zjawiska do otrzymania chmury. Dowiedzieli się w jakich warunkach powstają opady. Mieli do dyspozycji instrukcje do przeprowadzenia wszystkich eksperymentów oraz potrzebne materiały i pomoc nauczycieli. Rozwijali myślenie naukowe oraz umiejętność formułowania wniosków opartych na obserwacjach doświadczeń wykonywanych w grupach. Mieli okazję do sprawdzenia swojej wiedzy układając rozsypankę wyrazową dotyczącą stanów skupienia, obiegu wody w przyrodzie i przemian fazowych wody. Przy okazji tych zajęć dowiedzieli się, że blisko trzy czwarte powierzchni ziemi pokrywa woda. Przyswoili różne informacje np. o tym, ile litrów wody zużywamy robiąc pranie czy gasząc pożary. Zbudowali swoje molekuły wody, które wykorzystali do zaprezentowania jej różnych stanów skupienia. Zdjęcia wykonane za pomocą aparatu i oświetlenia zakupionego w ramach projektu „Laboratoria przyszłości”.
ROK 2023/2024
W TYM ROKU BĘDZIEMY ZGŁĘBIAĆ ZAGADNIENIA ZWIĄZANE Z ENERGIĄ!
W marcu uczyliśmy się o energii atomowej, budowaliśmy model atomu, dowiedzieliśmy się jak wytwarza się energię z atomu i jakie są jej zalety i wady.
W lutym uczyliśmy się o energii z biomasy. Tworzyliśmy warzywno – owocowe kompozycje i rozpoczęliśmy eksperyment z fermentacją, efektem której będzie wydzielanie się biogazu.
W lutym nasi Mali Odkrywcy poznawali dwa nowe źródła energii – energię geotermalną oraz energię z biomasy. W tym celu odbyliśmy małą „Podróż do wnętrza Ziemi” wykonując modele kuli ziemskiej z plasteliny. Ustalaliśmy, jakie są sposoby i źródła pozyskiwania energii geotermalnej oraz jakie korzyści i minusy technologii geotermalnej.
Również w grudniu uczyliśmy się, jak można wykorzystywać energię wiatru. Dowiedzieliśmy się jak zbudowana jest turbina wiatrowa i sami budowaliśmy prosty model turbiny. Zbudowaliśmy także turbinę, którą zawiera akumulator zasilany prawdziwą energią wiatru. Naładowany akumulator przekształciliśmy w samochodzik, który poruszał się! Stworzyliśmy książeczki na temat energii wiatru i dowiedzieliśmy się, że potrzeba bardzo wiele turbin wiatrowych, żeby zastąpić jedną elektrownię tradycyjną.
W grudniu Mali Odkrywcy poznawali odnawialne i nieodnawialne źródła energii. Uczyliśmy się je odróżniać, a także wskazywać ich zalety i wady. Próbowaliśmy sami wymyślić z czego ludzie mogą czerpać energię w przyszłości.
Nasze Koło Małych Odkrywców poznawało na początek razem z Ignacym wielką siłę pary wodnej i to jak jej zastosowanie zrewolucjonizowało przemysł. Dowiedzieliśmy się, że para wodna może wprawiać w ruch potężne maszyny. Sami wykonaliśmy prosty model maszyny parowej z puszki i badaliśmy, w jaki sposób taki silnik parowy można szybko schłodzić.
Z radością informujemy, że w tym roku nasza szkoła biorąc udział w programie Być jak Ignacy odniosła ogromny sukces i otrzymała tytuł „Naukowej Szkoły Ignacego”
W maju wykonaliśmy naszą pracę konkursową na temat wzroku i złudzeń optycznych – wykonaliśmy interaktywną ścieżkę sensoryczną i nakręciliśmy filmik ją prezentujący 🙂
Kwiecień upłynął nam na obserwacjach obrazów. A konkretniej na złudzeniach optycznych. Dowiedzieliśmy się, że nasze oko odbiera obrazy pomniejszone i odwrócone, a dopiero mózg przetwarza je i koryguje. Ludzie jednak odmiennie postrzegają otaczająca nas rzeczywistość – kobiety na przykład na ogół rozróżniają więcej kolorów, noworodki dostrzegają tylko biel i czerń. Jeszcze inaczej widzą świat zwierzęta ( np. jeże w kolorach szarości, pies w odcieniach niebieskiego i żółtego, a ptaki za to widzą fale ultrafioletowe). Nasz mózg też czasami błędnie interpretuje rzeczywistość, stąd powstają wspomniane złudzenia optyczne!
W marcu zgłębialiśmy zagadnienia z wiązane z komunikacja międzyludzką.
Uczyliśmy się prostych zwrotów w języku migowym a nawet wierszyka o ślimaku! Dowiedzieliśmy się, że na świecie istnieje ponad 200 odmian języka migowego! Czasem nawet w obrębie jednego kraju istnieją jego lokalne odmiany. Uczyliśmy się też czytać za pomocą Braille’a.
W lutym poznaliśmy różne siły, które otaczają nas na co dzień – grawitację, siłę odśrodkową, siłę tarcia oraz nagrywaliśmy filmy ukazujące, jak może wyglądać stan nieważkości.
W styczniu nasi mali odkrywcy poznali kolejnych niezwykłych Polaków – Henryka Zygalskiego, Jerzego Różyckiego i Mariana Rejewskiego. Byli to wybitni matematycy i kryptolodzy, którzy złamali szyfr niemieckiej maszyny szyrfującej Enigmy. Podążając ich śladami łamaliśmy rozmaite szyfry – obrazkowe, Cezara, Polibiusza. Rozwiązywalismy zagadki słowne, krzyżówki, diagramy, zagadki obrazkowe i wiadomości napisane alfabetem Morse’a. Na koniec każdy uczestnik otrzymał naklejkę „Eksperta szyfrów”. Gratulujemy!
9 grudnia klasy drugie wzięły udział w specjalnej lekcji pokazowej zorganizowanej w ramach innowacji „Być jak Ignacy” pod czujnym okiem specjalisty nauk chemicznych – dr Anny Michty.
Podczas tych zajęć uczniowie mogli zaobserwować różne skutki reakcji chemicznych. Przebiegu jednych towarzyszyło wydzielanie się ciepła i światła, innym – wytwarzanie tlenu lub zmiana barwy substancji. Dowiedzieliśmy się, co to są wskaźniki i jak mogą zmieniać się w zależności od środowiska. To była bardzo ciekawa lekcja!!!
Nasi Mali Odkrywcy poznali w listopadzie kolejnego ważnego naukowca – Stefana Drzewieckiego. Chociaż jest mało znany wśród ludzi, to jego zasługi są ogromne – wynalazł pierwszy okręt podwodny o napędzie elektrycznym, opracował kilometromierz dla pojazdów konnych i pociągów. Jako pierwszy zastosował peryskop w łodzi podwodnej i dzięki niemu istnieje demograf! Inspirowani jego odkryciami badaliśmy właściwości wody i jej wyporność. Sprawdzaliśmy dlaczego niektóre przedmioty toną, a inne nie. Badaliśmy za pomocą balonowego napędu, jak przemieszcza się łódź podwodna i wykonaliśmy eksperyment „Nurek Kartezjusza”.
Za nami już pierwsze dwie lekcje, podczas których rozmawialiśmy o pierwiastkach, dowiedzieliśmy się jak zbudowane są atomy i sami budowaliśmy atomy helu, litu i berylu. Poznaliśmy parę faktów z życia M. Curie- Skłodowskiej oraz przeprowadzaliśmy proste eksperymenty – napełnialiśmy balon CO2 oraz rozdzielaliśmy mieszaniny za pomocą chromatografii.