„Czytanie książek to najpiękniejsza zabawa,
jaką ludzkość wymyśliła”
Wisława Szymborska
Czytanie książek a potrzeby i kompetencje dzieci w wieku wczesnoszkolnym
Posługując się przenośnią, dziecko to walizka, do której całe życie wkładamy różne rzeczy. Cokolwiek tam się znajduje – świadomie lub nie – kiedyś musieliśmy tam włożyć. Dziecko chłonie przede wszystkim przez przykład. Nasza postawa, zachowanie, czyny oddziaływują na nasze pociechy bardziej niż słowa. Do walizki nie można włożyć czegoś, czego się samemu nie ma. Trudno wszczepić córce poczucie szczęścia i pogodę ducha, gdy samemu się tego nie czuje. Trudno wymagać od syna wysokiej samooceny, gdy samemu nie akceptuje się siebie. Trudno uczyć szacunku i miłości, gdy ledwo dogadujemy się z najbliższymi. Trudno wymagać od dziecka, żeby czytało, jeśli dziecko nigdy nie widziało nas z książką.
Jeśli nie damy dziecku zabawek, będzie się bawiło kamykami lub patykami. Jeśli nie damy mu książki – samo po nią nie sięgnie. Na początku wystarczy, byśmy pozwolili dziecku poczuć radość słuchania, a potem czytania, wówczas będzie garnęło się do lektury, wyciągało po książkę ręce, domagało się jej każdego dnia. Takie pierwsze lektury oddziałują z niezwykłą siłą, łączą tego, kto czyta i tego, kto słucha. To jest pierwsza rola książki: budowanie mostów między dorosłym a dzieckiem, łączenie we wspólnocie przeżyć, śmiechu i wzruszeń.
Korzystanie z książek może okazać się nieocenionym źródłem wartościowo spędzonego czasu i wsparciem wychowawczym dla rodziców i opiekunów. Czytanie pobudza umysł, wyobraźnię i serce nie tylko dziecka, ale też dorosłego. Wspólne czytanie angażuje obie strony i stanowi idealny punkt wyjścia do rozmowy i formy spędzania czasu z książką. Szeroki wybór książek dostępnych na rynku pozwala rozwijać każde hobby czy zainteresowania i zaspokoić ciekawość dziecka w każdej dziedzinie. Dzięki czytaniu książek dziecko łatwiej przyswaja wiedzę, zapamiętuje, poszerza zasób słów, nabywa umiejętność swobodnego wypowiadania się i myślenia. To atuty, które trudno przecenić.
Wspólne czytanie wzmacnia relację rodzica z dzieckiem. Rodzicowi pomaga zrozumieć emocjonalny i społeczny rozwój swojego dziecka i nadać mu właściwy kierunek. Czytanie dziecku to najskuteczniejszy sposób wychowania człowieka z wyobraźnią, samodzielnie myślącego i mądrego, który będzie sobie umiał radzić ze zmianami w życiu.
Budzenie i kształtowanie zainteresowań czytelniczych u dzieci powinno być wspólną troską rodziców i nauczycieli. Tylko wspólne działanie szkoły i domu rodzinnego przyniesie w przyszłości pożądany efekt w postaci dojrzałego czytelnika.
Tytuły polecane do wspólnego czytania przez bibliotekę szkolną:
Na początek świetną zabawę zagwarantują rymowanki ze zbioru „Nasze polskie ABC – Moje polskie rymowanki”
A. Michalska-Szwagierczak „Skarbnica polskich przysłów i rymowanek”
Wspaniała jest również seria „Pierwsze czytanki” - I. Landau „Kuba i niesforna piłka”, „Lenka i magiczne drzewo”
J. Krzyżanek „Franek zielony stworek”
L. Fabisińska „Matylda i czekoladowe ciastko”
J. Bednarek „Pora na pomidora”
M. Strzałkowska „Rady nie od parady”, „Skarb Arubaby”
H. Webb „Biedna mała Lena” oraz seria „Zaopiekuj się mną”
Zbiór najpiękniejszych baśni z serii „Poczytaj mi mamo”
A. Chylińska „Zezia i Giler”, „Zezia, Giler i Oczak”, „Zezia i wszystkie problemy świata”
G. Kasdepke „Co to znaczy…”, „Z piaskownicy w świat”, „Mity dla dzieci”
W. Widłak „Pan Kuleczka”
A. Sójka „Czytanki z obrazkami”
E. Zubrzycka „O zajączku Filipie, który ze strachu dokonał wielkich czynów”
W. Cichoń – seria książeczek o kocie Cukierku
D. Łoskot-Cichocka „Fafik i futerał”
A. Cholewińska - Szkolik „Misia i jej mali pacjenci”
M. Terlikwska „Drzewo do samego nieba”
Bracia Grimm „Baśnie dla maluchów”
G. Delahaye – seria o Martynce
Cz. Janczarski „Miś Uszatek”
W. Chotomska „Pięciopsiaczki”
K. Makuszyński „Przygody Koziołka Matołka”
J. Grabowski „Czarna owieczka”
S. Michałkow „Nie płacz koziołku”